Logo

under the same sky logo

Projekt:                    ERASMUS+ KA 229UNDER THE SAME SKY”

Czas realizacji:         2020 – 2023

 

Numer projektu:    2020-1-TR01-KA229-094247_2 

Koordynator:          Turcja

Partnerzy:                Włochy  Rumunia  Polska

Wartość projektu:  29 453 EUR

Szkoły partnerskie:

Turcja:

ECZACI BAHATTIN-SEVINC ERDINC FEN LISESI

Büyükmangıt, 01920 Ceyhan/Adana, Turcja

Tel. +90 322 612 42 62

www: https://ceyhanfenlisesi.meb.k12.tr/

Włochy:

ISTITUTO TECNICO INDUSTRIALE STATALE “E. MAJORANA”

Largo S. Sossio, 7 - 80049 Somma Vesuviana (NA) Italy

Tel. 0818931084

www: https://www.itismajoranasommaves.edu.it/

Rumunia:

"COLEGIUL TEHNIC EDMOND NICOLAU FOCSANI"

Strada 1 Decembrie 1918 10, Focșani 620171, Rumunia

Tel. +40 237 213 784

www: https://cten.ro/

O projekcie:

Projekt "Under the same Sky" zrealizowany został w ramach partnerstwa instytucji szkolnictwa średniego we Włoszech, Rumunii i Polsce, koordynowanym przez Turcję. Główną grupą docelową projektu są uczniowie w wieku 15-18 lat i nauczyciele przedmiotów ścisłych. Tematem wiodącym projektu jest astronomia w ujęciu historycznym, teoretycznym i praktycznym, jako część edukacji STEAM, która jest jedną z najlepszych metod przekazywania umiejętności i ścisłej wiedzy uczniom.

Projekt składa się z wydarzeń STEAM o tematyce astronomicznej, obserwacji nieba i wydarzeń astro-fotograficznych, festiwali obserwacyjnych i działań lokalnych. Projekt jest również realizowany w formie E-twinningu z szerszymi grupami uczestników pod tą samą nazwą.

Założenia projektu są interdyscyplinarne i wykorzystują wiedzę z zakresu astronomii, fizyki, matematyki, inżynierii i kodowania podczas wykonywania zadań o tematyce astronomicznej.

Projekt obejmuje szkolenia online, wymianę informacji i dokumentów, transfer doświadczeń i bogate działania merytoryczne, które w znacznym stopniu przyczynią się do rozwoju zawodowego nauczycieli STEAM w każdej szkole partnerskiej.

Na projekt złożyły się cztery mobilności uczniów oraz jedna mobilność szkoleniowa nauczycieli.

Liczba uczestników:

20 uczniów + 6 nauczycieli z ALO

Spotkanie szkoleniowe nauczycieli

Turcja

28.02 – 4.03.2022

Inauguracja projektu odbyła się w Adanie w Turcji. 5 nauczycieli, po jednym lub dwóch z każdej szkoły partnerskiej, odpowiedzialnych za projekt wzięło udział w 5-dniowym kursie STEAM w Turcji, przeprowadzonym przez Centrum Kształcenia Ustawicznego Uniwersytetu Çukurova. W czasie kursu nauczyciele zdobyli wiedzę i  doświadczenie potrzebne w procesie realizacji projektu: aplikacji STEAM, obserwacji nieba i astro-fotografii. ALO reprezentowała Pani dr Małgorzata Szymaszek oraz Pani mgr Justyna Sieradzka-Bizoń.

W ciągu tygodnia nauczyciele z Polski, Turcji, Włoch i Rumunii zajmowali się planowaniem przyszłych spotkań, uczestniczyli w warsztatach dotyczących fotografii astronomicznej w lokalnym liceum oraz odwiedzili Wydział Astronomii na miejscowym Uniwersytecie w Adanie. Delegacje znalazły również czas na zwiedzanie tej niezwykle ciekawej części Turcji, nasze nauczycielki odwiedziły Kapadocję jak również delektowały się miejscową kuchnią. To nie ostatnia wizyta ALO w Adanie, dokładnie za rok pojedzie tam delegacja naszych uczniów zaangażowanych w prace projektu "Under the Same Sky".

Zgodnie z zaplanowanymi działaniami szkoła zakupiła mobilny teleskop, który został wykorzystany do prac podczas projektu.

LINK:

https://www.facebook.com/100057567994335/videos/pierwsza-mobilno%C5%9Bc-z-projektu-erasmus-under-the-same-sky-za-namiostatni-tydzie%C5%84-/980863455899000/

 

Mobilność I

Neapol

Włochy

4.04-8.04.2022

 

W pierwszy wyjazd zagraniczny uczniów ALO udała się grupa 6 uczennic i uczniów z klas 2 i 1 wraz 3 nauczycielkami. Wylot z Polski nastąpił w sobotni wieczór 2 kwietnia z Krakowa do Rzymu. Mimo wieczornej pory, po zakwaterowaniu w hostelu uczniowie postanowili przywitać się z Rzymem w czasie nocnego spaceru do Colloseum.

 Niedziela była również dniem turystycznym, cały dzień młodzież spędziła na pieszym poznawaniu Wiecznego Miasta, przeszła je wzdłuż i wszerz, od stacji Termini do Watykanu, od Tybru do Forum Romanum, gubiąc się w zaułkach przy Piazza Navona i odnajdując Schody Hiszpańskie czy Fontannę diTrevi. Był też moment nawiązujący do naszego tematu astronomicznego. Na Campo di Fiori nasza polonistka Pani B Kopiec-Krupa odczytała wiersz Cz. Miłosza poświęcony spaleniu Giordano Bruno. Po południu grupa udała się pociągiem do Neapolu, a stamtąd autokarem do małej miejscowości u podnóża Wezuwiusza - Somma Vesuviana, gdzie mieści się szkoła partnerska oraz hotel, w którym grupa została zakwaterowana.

Poniedziałek to pierwszy dzień roboczy mobilności w szkole Instituto Majorana. Nasza reprezentacja przedstawiła krótką prezentacje dotyczącą ALO, Gliwic oraz naszego regionu i Polski.  Włoscy uczniowie przygotowali dla wszystkich uczestników uroczystość rozpoczęcia mobilności, wysłuchaliśmy mini koncertu lokalnej grupy ludowej oraz zwiedziliśmy szkolę. Był też czas na poznanie uczestników z pozostałych szkół partnerskich z Turcji i Rumunii. Po południu grupa udała się na wycieczkę z przewodnikiem do okolicy i centrum starego Neapolu.

Wtorek był dniem projektowym w Instituto Majorana. W międzynarodowych grupach, razem z młodzieżą z Turcji i Rumunii, zadaniem było zrobienie prostego teleskopu galilejskiego z tektury i soczewek. Grupy otrzymały opis zadania w języku angielskim i na jego podstawie wspólnie wykonali swoje zadania. Po zajęciach warsztatowych odwiedziliśmy laboratoria, między innymi salę do prób aerodynamicznych. Mieliśmy tam okazję zobaczyć pracę maszyny wytwarzającej mały tunel aerodynamiczny. Część grupy wysłuchała też wykładu o NASA. Podczas pobytu w szkole okazało się, że uczęszcza do niej dwoje uczniów o polskich korzeniach. Denise świetnie mówiła po polsku, bo ma mamę Polkę i co rok odwiedza swoją babcię w Ząbkowicach Śląskich. Po południu grupa udała się autokarem do XIV-wiecznego kościoła Santa Maria del Puzzo z przepięknym wirydarzem i krużgankami. W najstarszej krypcie kościoła oglądaliśmy piękne freski przedstawiające sceny biblijne. Kończąc dzień udaliśmy sie nieopodal na stanowisko archeologiczne w pobliżu Monte Somma w miejscowości Nola.

W środę młodzież uczestnicząca w projekcie odwiedziła Obserwatorium Astronomiczne w Neapolu, usytuowane w pięknym miejscu, ponad miastem. Rozpościerał się stamtąd widok na całą zatokę neapolitańską, wraz z Wezuwiuszem. Czekając na nasze wejście do obserwatorium, odwiedziliśmy piękny park, który ozdabiały lokalne, ale dla nas egzotyczne rośliny. W obserwatorium odwiedziliśmy kopułę z teleskopem, za pomocą którego mieliśmy okazje zaobserwować plamy na słońcu i jego aktywność. Przewodniczka opisała nam działanie tego teleskopu. Następnie  udaliśmy się do audytorium na wykład o obserwacji nieba i rodzajach dostępnych teleskopów. Po zjedzonym obiedzie wyruszyliśmy do Sorrento, popularnej turystycznej miejscowości, usytuowanej na wysokim klifie nam Morzem Śródziemnym. Jadąc autokarem krętą drogą wzdłuż wybrzeża, mieliśmy możliwość podziwiać piękne, skaliste wybrzeże Amalfi.  Po drodze zatrzymaliśmy się na tarasie widokowym, gdzie zrobiliśmy parę zdjęć zatoce i Sorrento w oddali. Dotarliśmy do tej turystycznej miejscowości po południu i mieliśmy tu trochę czasu na kupienie pamiątek i obejrzenie lokalnej architektury.  

Sommma Vesuviana leży w niezwykle interesującej historycznie okolicy. Dlatego czwartek poświęcony był odkrywaniu turystycznych atrakcji tego miejsca. Pierwszym naszym celem był szczyt wulkanu Wezuwjusza. Napotkała nas tam niestety mgła, ale nawet ona nie była wstanie pokrzyżować naszych planów. Nawet jeśli przez warunki pogodowe nie byliśmy wstanie osobiście zobaczyć krateru, miła przewodniczka oprowadziła nas i pokazała interesujące zdjęcia. Po eksploracji wulkanu, wyruszyliśmy w kierunku Pompei. Najpierw jednak udaliśmy się na obiad. Do posiłku przygrywał nam na gitarze lokalny śpiewak. Po zjedzeniu sycącego posiłku, udaliśmy się z powrotem do centrum miasteczka, gdzie skierowaliśmy się do starożytnych ruin. Zwiedzanie ich zaczęliśmy od znajdującego się tam amfiteatru. Chwilę później mieliśmy okazję przejść się zabytkową, oryginalną ulicą i zobaczyć termopile - czyli antyczne jadłodajnie. Odwiedziliśmy również ruiny domu artysty, doszliśmy do głównego placu, z którego rozpościerał się widok na wszechobecny wszędzie Wezuwiusz, o tej porze już wyłonił się z mgły.

W piątek , ostatni dzień mobilności pojechaliśmy ponownie do szkoły, aby podsumować nasze międzynarodowe spotkanie. Najpierw każda grupa dostała za zadanie przygotować podsumowanie jednego wybranego dnia, a później przedstawiała swoje wrażenia ilustrując je zrobionymi zdjęciami. Podczas gdy inni przedstawiali prezentację z podsumowaniem całego tygodnia; mieliśmy okazje jeszcze raz przypomnieć sobie wszystko co robiliśmy i czego się nauczyliśmy. Na zakończenie, włoska grupa przygotowała pożegnalny wykład, w którym przybliżyła nam historię astronomii i jej połączenia z astrologią. Wszyscy spędziliśmy miło ostatni dzień w szkole. Po pożegnaniu z uczniami włoskimi udaliśmy się na  obiad oraz do hotelu, aby zabrać nasze bagaże. Wieczornym lotem powróciliśmy z Neapolu do Katowic.

LINK DO BLOGA:

https://www.blogger.com/blog/posts/5657806611137050472

Mobilnośc II

Gliwice

Polska

3.10 – 7.10.2022

Akademickie LO Politechniki Śląskiej było gospodarzem drugiej mobilności w ramach projektu. Przyjechało do nas 18 uczniów oraz 6 nauczycieli z Turcji, Włoch i Rumunii.

Pierwszego dnia nastąpiło oficjalne rozpoczęcie, z tradycyjnie odśpiewaną "Odą do radości" w trzech językach, prezentacje szkół oraz degustacja narodowych słodyczy i przysmaków. Delegacje z Turcji i Rumunii odwiedziły symulator lotów na Wydziale Automatyki, Elektroniki i Informatyki. Popołudniu miała odbyć się gra miejska na gliwickiej starówce, niestety z powodu deszczu zastała przełożona na bardziej odpowiedni moment mobilności..

We wtorek cała grupa udała się do Krakowa, aby odnaleźć ślady Mikołaja Kopernika. Rozpoczęliśmy zwiedzanie miasta od wizyty Muzeum Collegium Maius - najstarszej części Uniwersytetu Jagiellońskiego. Tu można było zobaczyć instrumenty astronomiczne z przeszłości, przejść korytarzami, którymi chadzał wielki Astronom i posłuchać o historii tego miejsca. Potem spacer na Wawel i po Starym Mieście, które w jesiennym słońcu wyglądało przepięknie.

Środa minęła naszej międzynarodowej grupie na zajęciach w ciągle pachnącym nowością Planetarium w Chorzowie. Polscy i zagraniczni uczniowie mieli okazję odwiedzić interaktywną wystawę poświęconą zagadnieniom astronomii, a następnie wzięli udział w zajęciach o układzie słonecznym, podczas których przyglądnęli się z bliska wielu planetom i gwiazdozbiorom. Zobaczyli też jesienne niebo i konstelacje gwiazd widoczne o tej porze roku nad Śląskiem. Koniec astronomicznego dnia zwieńczył finał w postaci seansu o historii astronomii, podczas którego ponownie przemierzaliśmy kosmos. A dla tych, którzy ciągle mieli siły, popołudnie i wieczór minęły na spacerze po starym mieście z Panią mgr Justyną Sieradzką-Bizoń, niestrudzoną przewodniczką po Gliwicach.

W czwartek ekipa z Erasmus+, wraz z Panią mgr Ewą Wiaterek i Panią dr Małgorzatą Szymaszek, odwiedziła Młodzieżowe Obserwatorium Astronomiczne w Niepołomicach i miała okazję przeprowadzić różne obserwacje nieba. Uczniom udało się zaobserwować plamy słoneczne oraz protuberancje. Byli z wizytą w kopule, gdzie poznali zasadę działania mechanizmu obrotowego i szczegółową budowę teleskopu. W sali wykładowej dowiedzieli się o rodzajach meteorytów i miejscach, w których można je znaleźć. Potem wizyta w układzie słonecznym... na zielonej łące. A po obiedzie jeszcze seans w Planetarium i nocna obserwacja nieba przez teleskop.

Piątek poświęciliśmy na podsumowanie naszego projektu, podzielenie się wrażeniami i opiniami. Poranek spędziliśmy na stworzeniu elektronicznej książki w aplikacji "book creator", którą wspólnie edytowaliśmy w międzynarodowych grupach. Po uroczystości wręczenia certyfikatów udziału w projekcie znaleźliśmy czas ma pożegnalny spacer po kampusie uczelni. Grupa turecka miała również możliwość odwiedzić laboratorium wirtualnego latania na Politechnice Śląskiej.

LINK:

https://read.bookcreator.com/ZmlL0.../HYql8an8QGS9UNOdT3EyZQ

Mobilność III

Focsani

Rumunia

24.04 – 28.04.2023

 

Trzeci wyjazd zagraniczny, a drugi dla uczniów ALO odbył się w małej miejscowości, w centralnej Rumunii, Focsani.  Tym razem udała się tam grupa 6 uczennic i uczniów z klas 2 i 3 wraz 3 nauczycielkami. Podróż autokarem rozpoczęła się w sobotę wieczorem i zajęła prawie 20 godzin. Górzysta Rumunia przywitała wszystkich niezwykłymi widokami, ale kręte drogi spowolniały podróż. Grupa przybyła na miejsce w niedzielny wieczór, w sam raz na ciepłą kolację i zakwaterowanie w hotelu.

W poniedziałek odbyło się oficjalne rozpoczęcie projektu w goszczącej nas szkole. Organizatorzy zorganizowali zwiedzanie placówki. Uczniowie odwiedzili m.in. salę do elektroniki, informatyki oraz halę, w której uczniowie poznają podstawy mechaniki. Zwiedzanie szkoły zakończyło się prezentacjami poszczególnych szkół i poczęstunkiem. Następnym punktem programu była podróż do Buzau, aby zobaczyć tutejszą atrakcje turystyczną – błotne wulkany. Wszystkim ukazał się ogromny teren pokryty błotem, a pośrodku kilka błotnych wulkanów, których mini erupcje były niezwykle zabawne. Do hotelu w Focsani dotarliśmy wieczorem i udaliśmy się na spacer i na kolację.

We wtorek, drugiego dnia pobytu w Focsani odbyliśmy z naszymi kolegami z projektu wycieczkę do miejscowości Piatra Neamt, do Muzeul de Arta Eneolitica Cucuteni Piatra Neamț, muzeum poświęconemu sztuce pierwotnej oraz historii tego regionu. Następnie udaliśmy do Obserwatorium Astronomicznego imienia "Victora Anestin" w Bacau, gdzie uczestniczyliśmy w pokazie nocnego nieba. Zwiedziliśmy również wystawę dotyczącą astronomii.

 Środa poświęcona była ponownie zajęciom warsztatowym. Rano dotarliśmy na Universitatea "Dunarea de Jos" na Wydział Automatyki, Informatyki, Elektryki i Elektroniki, gdzie w laboratorium wydziałowym dowiedzieliśmy się jaki cel przyświecał jego powstaniu. Następnie odbył się pokaz robotów i eksperyment, podczas którego przedstawiono nam sposób przesyłania informacji z wykorzystaniem sygnału radiowego. Po niezwykle interesującym wykładzie udaliśmy się posilić w miejscowej restauracji. Podano nam w niej specjały rumuńskiej kuchni, które były wyborne. Następnym punktem wycieczki było Muzeum Nauk Przyrodniczych. Dowiedzieliśmy się sporo na temat regionalnej flory i fauny, a także spacerowaliśmy po pięknym ogrodzie. Czas wolny przed powrotem do naszego hotelu umilała nam przechadzka wzdłuż brzegu Dunaju. Po powrocie z wycieczki, mieliśmy jeszcze sporo energii, dlatego postanowiliśmy udać się na spacer po miejscowości w której mieszkamy. Podczas zwiedzania zobaczyliśmy imponujący Teatr miejski, Park im. Roberta Schumana (jednego z ojców Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali, poprzednika Unii Europejskiej), kościoły, cerkwie i inne świątynie. Dzień zakończyliśmy kolacją w hotelu.

Czwartek spędziliśmy na miejscu w szkole partnerskiej w Focsani. Na miejscu uczniowie zajęli kolejnym zadaniem astronomicznym - budową teleskopu z dostarczonych materiałów - dwóch soczewek, kartonu i taśmy klejącej. Następnie wykonaliśmy całkiem zgrabną tubę, na końcu której umieliśmy odpowiednie szkło. Całą konstrukcję wzmocniliśmy taśmą klejącą. Pozostało nam tylko ozdobić nasz teleskop. Narysowaliśmy logo Erasmus+ i nakleiliśmy logo ALO. Następne zadanie polegało na użyciu gogli VR przy wykorzystaniu specjalnej aplikacji EON-XR. Nauczyciel koordynujący projekt poinstruował wszystkich, jak zainstalować tę aplikację. Przy pomocy okularów można było obejrzeć niebo z zaznaczonymi konstelacjami.

Po posiłku i krótkim odpoczynku udaliśmy się na spacer po mieście. Kupiliśmy pamiątki i wysłaliśmy pocztówkę do ALO. Zwiedziliśmy też cerkiew prawosławną.

Piątek to tradycyjnie dzień podsumowań i pożegnań. Po porannym posiłku udaliśmy się na ostatnie zajęcia do szkoły naszych gospodarzy. Naszym zadaniem było opisanie wydarzeń, które najbardziej zapadły nam w pamięć i przygotowanie krótkiej relacji z całego wyjazdu w aplikacji Padlet. Po przedstawieniu naszych wrażeń każdy otrzymał certyfikat uczestnictwa, pożegnał się  z nowopoznanymi kolegami z innych krajów. Po południu ruszyliśmy w drogę powrotną do Polski. Trasa została przejechana bez żadnych problemów, w dobrej atmosferze, a humory na tyle nam dopisywały, że o 2:20 postanowiliśmy obliczyć średni czas potrzebny na dotarcie naszym autokarem z Ziemi do Słońca i Proximy Centauri. Rozważaliśmy również różnice pomiędzy wszystkimi 4 przemianami termodynamicznymi. Gdy dotarliśmy do Gliwic podziękowaliśmy gromkimi brawami za bezpieczny powrót do domu kierowcom i udaliśmy się na zasłużony odpoczynek!

LINK:

https://podroze-male-i-duze-alo.blogspot.com/

Mobilność IV

Adana

Turcja

16.09 – 23.09.2023

Ostatnia mobilność projektu astronomicznego „Under the Same Sky” odbyła się w Adanie, w południowo-wschodniej części Turcji. Początkowo zaplanowana na początek lutego 2024, musiała zostać przełożona na późniejszy termin z powodu trzęsienia ziemi, które nawiedziło ten region świata.

We wrześniu, do Turcji udała się grupa młodzieży z klas 3 wraz z 2 nauczycielkami.

Pierwszy etap naszej podróży to lot samolotem do Antalyi. Z tego nadmorskiego miasta w niedzielę udaliśmy się samolotem do Adany, miasta gdzie mieści się nasza szkoła partnerska. W sobotę starczyło nam akurat czasu, aby poznać ten turecki kurort. Nadmorskim bulwarem przeszliśmy do starej części miasta, zwanej Kaleici. Zagubiliśmy się w labiryncie wąskich uliczek, wypełnionych malutkimi sklepikami. Dzień drugi naszego pobytu w Turcji rozpoczęliśmy od wizyty na plaży, gdzie czekał na nas piękny widok rozciągających się po obu stronach gór i hoteli Antalyi. Następnym, a zarazem głównym punktem programu drugiego dnia naszego pobytu było odwiedzenie Oceanarium w Antalyi. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od tematycznych akwariów na drugim piętrze budynku, z których każde poświęcone było faunie innego oceanu. Wszystkie gabloty były bogato zdobione imitując krajobraz lub przedstawiając charakterystyczne dla danego rejonu rośliny i skały. Popołudniowy lot do Adany okazał się być krótki, więc już chwilę później znaleźliśmy się na miejscu, powitani przez tureckiego nauczyciela, i przybyłych na chwilę przed nami włoskich uczestników mobilności.

Poniedziałek zaczęliśmy śniadania, następnie przebraliśmy się w galowe stroje i pojechaliśmy do szkoły naszych tureckich przyjaciół. Reprezentanci każdej z czterech szkół przedstawili prezentacje wypełnione ciekawostkami o swoich krajach i szkołach. Nasi gospodarze przygotowali dla nas poczęstunek w formie tradycyjnych tureckich przekąsek oraz słodyczy. Kolejnym punktem dnia był turecki regionalny taniec i towarzysząca mu głośna muzyka bębnów. Tancerze zaprosili również nas do zabawy i wraz z nimi próbowaliśmy tańczyć w tradycyjny turecki sposób. Około siedemnastej pojechaliśmy nad morze. Miło spędziliśmy czas spacerując po plaży i porcie wpatrując się w zachodzące słońce.

Dzień czwarty naszej tureckiej przygody minął pod znakiem eksperymentów fizycznych oraz starożytnych ruin. Wtorkowe zajęcia rozpoczęliśmy w szkole, gdzie obejrzeliśmy film na temat fal grawitacyjnych. Następnie zostaliśmy podzieleni na 3 międzynarodowe grupy, w których mieliśmy przeprowadzić eksperyment. Celem doświadczenia było zaprezentowanie działania detektora fal grawitacyjnych. Aby tego dokonać potrzebowaliśmy lasera i żelatyny. Czekając aż galaretka się zsiądzie, wyszliśmy na boisko i zagraliśmy w siatkówkę w międzynarodowym składzie. Udało się nam także porozmawiać z uczniami liceum, którzy nie brali udziału w projekcie, ale jednak byli zaciekawieni gośćmi z zagranicy. Po powrocie do laboratorium przygotowaliśmy stanowisko do eksperymentu. Jego przebieg polegał na rzucaniu w galaretkę kulek, które powodowały zaburzenie wiązki lasera. W czasie naszych eksperymentów nauczyciele zwiedzali szkołę. Po porannych eksperymentach z fizyki, popołudnie należało do zamierzchłej historii tego rejonu Turcji. Najpierw udaliśmy się  do pozostałości starożytnego miasta z okresu Imperium Hetytów. Przeszliśmy wzdłuż murów oraz obejrzeliśmy pozostałości dwóch bram prowadzących do miasta. Bramy zdobione były wyrytymi w kamieniu postaciami wojowników oraz zwierząt. Najciekawszym elementem był kamień zawierający hieroglify hetyckie stanowiące klucz do alfabetu tego języka. Ale przeszłość Turcji to nie tylko Hetyci.  Niedaleko miasta hetyckiego znajduje się inne starożytne miasto Hieropolis, które obecnie ukrywa się pod turecka nazwą Kastabale. Tym razem ruiny były powiązane z imperium rzymskim. Odbyliśmy spacer wśród dobrze zachowanych kolumn korynckich oraz wygłupialiśmy się na scenie w starożytnym amfiteatrze testując akustykę tego miejsca. 

W środę odwiedziliśmy Kapadocję, której nazwa oznacza krainę pięknych koni. Jest to wulkaniczna kraina położona w środkowej Turcji, słynąca z niesamowitych formacji skalnych w postaci wysokich, stożkowych kominów. Centralna miejscowość w Kapadocji, Goreme oddalona jest od Adany o 3 godziny podróży, z tego powodu wyjechaliśmy  autokarem bardzo wcześnie rano. Pierwszym celem naszej podróży było podziemne miasto w miejscowości Kaymakli. Trasa zwiedzania biegła przez wąskie i niskie podziemne korytarze wykute w tufie na czterech poziomach głębokości. Podziemne korytarze były użytkowane przez tamtejsze społeczności od czasów starożytnych. W labiryncie pod ziemią mieściły się składy towarów, stajnie, a nawet kościół i skład wina. Prowadzące do nich korytarzyki czasem były tak niskie, że trzeba je było pokonywać w przysiadzie. Takich i podobnych podziemnych miast jest w Kapadocji kilkanaście. Następnie udaliśmy się do kolejnej atrakcji tego regionu, czyli do Doliny Gołębi, gdzie podziwialiśmy górski krajobraz, przypominający bardziej księżyc niż planetę Ziemia. Wokół nas rozciągało się pole stożkowych skał.. Na zakończenie naszej wizyty odwiedziliśmy muzeum na wolnym powietrzu. W kolejnej dolince stożków znajdowało się kilkanaście kościołów wykutych w skałach i udekorowanych pięknymi freskami. Po przerwie mieliśmy okazję dowiedzieć się o kamieniach powstających dzięki aktywności wulkanicznej, takich jak onyks i zultanit, zwany również kamieniem Ottomana. Ostatnim punktem na liście była pracownia wytwarzająca ceramikę. Był to rodzinny biznes, w którym umiejętności są przekazywane z pokolenia na pokolenie.

Czwartek był naszym przedostatnim dniem w Adanie, i rozpoczął się spacerem po mieście—nasi tureccy gospodarze oprowadzili nas po ulicach ich miasta. Zobaczyliśmy drugi największy meczet w Turcji, Sabancı Merkez, podziwiając jego wyjątkową i zdobną architekturę w stylu neo-ottomańskim, dalej idąc przez popularny turystycznie most Taşköprü nad rzeką Seyhan. W naszym planie dalej odwiedziliśmy muzea: filmowe, opowiadające o historii kina tureckiego, dedykowane Mustafie Kemalu Atatürkowi, zlokalizowane w adańskim domu, który turecki prezydent wielokrotnie odwiedzał. Przejechaliśmy potem do naszego ostatniego celu, obserwatorium nocnego na Uniwersytecie w Adanie. Po przyjeździe koło godziny 16.00 przywitał nas wykład o zanieczyszczeniu świetlnym badanym przez studentów na świecie. Na zewnątrz obejrzeliśmy widok plam słonecznych przez teleskop. W oczekiwaniu na ściemnienie się, każdy z nas zaangażował się w lepsze poznanie swoich współuczestników – podczas gry w karty, wielu rozmów, gry w... szyszkę! Po zachodzie słońca, przez teleskop obejrzeliśmy Księżyc, na kolację zjedliśmy pizzę, z widokami na nocne niebo i widoczną na nim konstelację Wielkiego Wozu. Koło godziny 20 znów zebraliśmy się, by obejrzeć Saturna z pierścieniami, w całej jego, choć niewielkiej przez obiektyw, ale i tak niesamowitej okazałości. Niespodziewanie, czekając na obserwacje przez duży teleskop, widzieliśmy nawet pas lecących nad Turcją Starlinków. Cały dzień był wspaniałą okazją dla integracji z naszymi kolegami z projektu, oraz wyjątkowym podsumowaniem zajęć o astronomii naszymi własnymi obserwacjami.

Piątek zaczęliśmy ostatnim śniadaniem w Adanie. Spakowaliśmy walizki i wybraliśmy się do szkoły w dzielnicy Ceyhan na uroczyste zakończenie projektu. Na zakończeniu został zaprezentowany filmik podsumowujący całość działań w projekcie „Under the Same Sky”. Grupa turecka pokazała nam filmiki z ich przeżyć z wyjazdów na Erasmusie do Włoch, Rumunii i Polski. My również przedstawiliśmy filmik z całego wyjazdu do Turcji. Po zakończeniu czekał na nas przepyszny tort owocowy i była chwila na ostatnie rozmowy z naszymi kolegami z innych krajów. Nasi reprezentanci pograli sobie na gitarze. Dostaliśmy od reprezentacji Turcji piękne upominki projektowe w torbie z logo projektu. Porobiliśmy ostatnie grupowe zdjęcia. Szkoda było nam się rozstawać z zaprzyjaźnionymi uczniami z Turcji.

Po całym zakończeniu pojechaliśmy do hotelu, gdzie pożegnaliśmy wesołą grupę Włochów. Po szybkim odłożeniu rzeczy poszliśmy na duży bazar w Adanie. Szliśmy w poszukiwaniu różnorodnych przypraw, herbaty tureckiej, łakoci oraz pamiątek z tego kraju. Po udanych zakupach poszliśmy zjeść nasz ostatni pyszny lunch w Adanie. Byliśmy w restauracji, która ku naszemu zadziwieniu, działa nieprzerwanie od 1908 roku. Wróciliśmy do hotelu i po dłuższym ogarnięciu się pojechaliśmy na lotnisko w Adanie. Pożegnaliśmy grupę Rumunów na lotnisku i polecieliśmy do Antalyi , gdzie musieliśmy czekać na kolejny lot do Polski. Czekała  nas nieprzespana noc i sześciogodzinna przesiadka.

Projekt się zakończył wspaniałe, ludzie oraz przeżycia pozostaną w pamięci jako te najlepsze w naszych życiach. Będziemy tęsknić za tym wyjazdem, pięknymi miejscami które zwiedziliśmy, społecznością i różnorodnymi aktywnościami astronomicznymi. 

LINK:

https://turcjaalogliwice.blogspot.com/

https://www.youtube.com/watch?v=jLt8aRMIJ_I

Wypracowane rezultaty:

Astophotography for beginers

ERASMUS+ Astro-Steam Activities

Guide for Building a Telescope

O projekcie w mediach:

Dziennik Zachodni:

https://www.youtube.com/watch?v=KXo3cf9855g