Previous Next


Korzystając z zaproszenia Dziekana Wydziału Architektury, Pana Profesora Klaudiusza Frossa, nasi uczniowie mieli okazję 21 maja 2019 wysłuchać wykładu Pana Leszka Orzechowskiego – architekta i założyciela grupy badawczej Space is More. Projektowanie przestrzeni do życia na Marsie to nie tylko popis wyobraźni architektów rodem z filmowych produkcji, takich jak „Interstellar” Nolana, ale nasza przyszłość i wyzwanie dla architektów. Leszek Orzechowski przedstawił projekty, które wzięły udział w prestiżowych konkursach organizowanych przez NASA. Odkrył przed uczestnikami wnętrza centrum badawczego Lunares w Pile, w którym prowadzone są badania nad psychologią i zdrowiem człowieka podczas symulowanych misji kosmicznych. Kto nie chciałby spędzić wakacji w takiej bazie? Kto nie chciałby spróbować wyhodowanej w kosmicznych warunkach sałaty? Brzmi zachęcająco – niczym zaproszenie na marsjańską wyprawę. Z drugiej strony, architektura kosmiczna skłania do głębszej refleksji. Czy i kiedy będziemy projektować obiekty nie tyle do życia, co przeżycia?

Previous Next


Miło nam donieść, że Szymon Czernik zajął wysokie punktowane miejsce w międzynarodowym konkursie z dziedziny fizyki "Lwiątko" i uzyskał prestiżowy tytuł "Taona", co równoznaczne jest z tytułem laureta. Gratulujemy Szymonowi serdecznie kolejnego sukcesu!

Previous Next


Kolejny majowy wtorek i kolejne spotkanie z cyklu Bliżej Politechniki. Tym razem grupa młodzieży obu klas gościła w Laboratorium Robotyki Wydziału Mechanicznego Technologicznego. Warsztaty przygotował dla nas zespół Pana profesora dr hab inż Jerzego Świdra - adiunkci Instytutu Automatyzacji Procesów Technologicznych i Systemów Wytwarzania - dr inż Wacław Banaś, dr inż Krzysztof Herbuś i dr inż Piotr Ociepka. Pracownicy Instytutu zaprosili nas w trzy różne miejsca, które obrazowały zastosowanie robotyki w przemyśle. Najpierw młodzież mogła zobaczyć prawdziwe gniazdo produkcyjne, czyli zrobotyzowane urządzenie, które składa pojazd w rzeczywistej fabryce. Następnie, przy następnym stanowisku każdy mógł spróbować jazdy Fiatem Pandą w ramach symulatora ruchu pojazdów, który służy do nauki jazdy dla osób niepełnosprawnych. Na koniec młodzież przeszła do Pracowni Automatyzacji Procesów Technologicznych i Zintegrowanych Systemów Wytwarzania, aby odbyć skrócony kurs robotyki i pokierować robotami, które zatrudniane są w przemyśle do zadań konstrukcyjnych. Dziękujemy serdecznie za moc wrażeń, oglądanie robotów w akcji jest arcyciekawe, ale własnoręczne programowanie i kierowanie nimi - bezcenne       
 !

Previous Next

W ostatni piątek uczniowie naszej Szkoły w ramach lekcji historii odwiedzili Muzeum Powstań Śląskich w Świętochłowicach. Wizyta w muzeum zorganizowana była w związku z setną rocznicą pierwszego powstania śląskiego. Dzięki nowoczesnym, multimedialnym ekspozycjom uczniowie mogli poznać historię powstańczych zrywów na Górnym Śląsku oraz lepiej zrozumieć złożoną sytuację polityczną na tym terenie po odzyskaniu przez Polskę niepodległości w 1918 roku.